W dużym mieście takim jak Kraków, nie ma większego problemu ze znalezieniem lokalu komercyjnego do kupienia lub na wynajem. Aby jednak spełniał swoje zadania, warto ulokować go w miejscu pożądanym przez potencjalnych klientów i dopasować jego rozkład tak, aby był jak najbardziej ergonomiczny i komfortowy.
Po pierwsze: wybór lokalizacji
Wybór atrakcyjnej lokalizacji dla lokalu usługowego jest jednym z najważniejszych czynników, które mogą przeważyć o sukcesie biznesu. Jeśli zależy Ci na klientach „z ulicy”, zacznij rozglądać się za miejscami przy ruchliwych, często uczęszczanych drogach. Widoczny szyld jest tu podstawą, aby zostać zauważonym. Współcześnie klienci chcą mieć wszystko pod ręką, dlatego nie dziwi to, że dobry dojazd do konkretnego obiektu jest czynnikiem determinującym decyzję zakupu czy zamówienie usługi w nim. Dobrym pomysłem jest ulokowanie lokalu komercyjnego na dużym osiedlu – mieszkańcy, przechodnie czy pracownicy pobliskich firm również będą mogli z niego korzystać. Lokal w rozwijających się osiedlach mieszkalnych w takich krakowskich dzielnicach jak Grzegórzki czy Mistrzejowice jest bardzo dobrym pomysłem na zwrócenie uwagi klientów.
Po drugie: dopasowanie typu działalności do miejsca
Lokalizacja jest bardzo ważna, ale istotne będzie także dopasowanie rodzaju biznesu do otoczenia. Co to oznacza? Jeśli jesteś artystą, który szuka własnej przestrzeni do tworzenia i sprzedaży dzieł, prawdopodobnie bliżej Ci będzie do uroku starych kamienic czy klimatu loftowego, który pobudzi Twoją wyobraźnię. Jeśli jednak szukasz lokalu komercyjnego na inną formę działalności, na przykład sklepik z ubrankami i akcesoriami dla dzieci, ulokowanie go w rozwijającym się osiedlu mieszkalnym będzie strzałem w dziesiątkę.
Po trzecie: określ metraż lokalu
Wystarczy Ci kilka metrów kwadratowych, a może potrzebujesz rozległej przestrzeni? Ilu pracowników będzie na co dzień przebywać w pomieszczeniach? Pamiętaj, że w niektórych rodzaj działalności takie kwestie są uregulowane prawnie. Doskonałym tego przykładem są prywatne przedszkola – wielkość pomieszczeń w stosunku do liczby dzieci wynika z przepisów.
W tym przypadku musisz myśleć perspektywicznie i realnie określić tempo rozwoju swojej działalności. Musisz mieć na uwadze konieczność zatrudnienia nowych osób czy zwiększające się grono klientów. Nawet duży pod względem powierzchni lokal może nie być wystarczający, jeśli sporą jego część będą zajmować na przykład korytarze. Z tego względu od samego początku zaplanuj sobie gdzie i jak chciałbyś zorganizować przestrzeń dla pracowników, socjalną i ewentualnie (o ile zakłada tego typ biznesu) na przyjmowanie klientów.